img

Bezpieczeństwo informacji w sieci – platformy wymiany danych.

Nie każdy pracownik z łatwością radzi sobie z szyfrowaniem danych, ponieważ każda taka procedura składa się z etapów które mogą przysporzyć problemy. Wiele osób zrezygnowało z przesyłania danych w e-mailu i uruchomiło drogę wymiany danych na specjalnie stworzonych platformach wymiany danych.

Najbardziej popularne są OneDrive, OnDrive dla firm, Google Drive, które są zarządzane przez wielkie firmy informatyczne, dbające o najwyższy poziom bezpieczeństwa. Platformy umożliwiają umieszczenie plików w bardzo prosty i łatwy sposób, gdzie z góry można określić kto może mieć do nich dostęp, a do tego można wszystkie dokumenty edytować i zmieniać informacje. Każdy kro decyduje się na korzystanie z platformy , powinien wyraźnie określić w polityce bezpieczeństwa jak chce udostępniać pliki, jasno określić kto może korzystać z możliwości nadawania dostępu kolejnym osobom i kto może z tego korzystać.

Do tej pory w mailach przesyłaliśmy najczęściej linki do plików z informacjami jakie chcieliśmy komuś podać, ale zawsze istnieje ryzyko ze taki link wpadnie w niepowołane ręce i może ułatwić dostęp do tajnych danych osobom nieuprawnionym do tego. Jeśli wysyłamy komuś link lub plik z danymi w e-mailu, nigdy nie mamy pewności, że nie trafią one do kogoś innego niż adresat i nie zostaną użyte w niewłaściwy sposób, co zawsze daje nam niepewność i dyskomfort obawy podczas przesyłania.

Dzięki zaawansowanej technologii mamy do dyspozycji chmurowe pakiety biurowe, takie jak Office365, które umożliwiają np. wycofanie wiadomości jeśli zorientujemy się, że wysłaliśmy wiadomość do niewłaściwej osoby. Stworzono też nowoczesne narzędzie do śledzenia dokumentów i załączników, czyli RMS, które daje możliwość stworzenia listy osób uprawnionych do odbioru wiadomości. Komunikatory platformowe pozwalają także na organizację wideokonferencji, na sprawdzenie czy ktoś jest w danej chwili przy komputerze oraz na połączenia głosowe.

Niekiedy w firmie komunikatory są wykorzystywane w niewłaściwy sposób, np. do przesyłania plotek czy też loginów i haseł, ale można się przed tym chronić, jeśli będziemy przestrzegać pracowników o niebezpieczeństwie jakie czyha ze strony hakerów i oszustów.

Robert

Redakcja miskiewicz.pl

Zobacz również